مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20335 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

راههاي تقويت حافظه چيست؟

روشهاي بهسازي حافظه، روش هايي هستند كه توان و ظرفيت بازيابي را افزايش مي دهند. روشهاي ارائه شده عبارتند از:

1- روش تقطيع و قطعه كردن مطالب، يعني مطالب علمي را به واحدهاي كوچك تقسيم كردن و آن را به خاطر سپردن چنان چه در شماره تلفن 827452 مي گوييم: 52، 74، 82 وقتي مطلب كوچك شد بهتر در خاطره مي ماند.

2- تصوير سازي؛ يعني براي به ياد ماندن مطلب، بين آن و چيز ديگر كه ربطي به آن ندارد، ارتباط برقرار كنم، مثلاً سربازي براي اين كه رمز شب را كه عبارت بود از كلاغ، گوجه، باران، فراموش نكند، اين طور در ذهنش تصوير كرد: كلاغ در زير باران گوجه مي خورد. چنانچه در ضرب المثل هم از مطلبي به مطلب ديگر پي مي بريم.

3- توجه به معني؛ يعني مطلب را بيشتر بررّسي و موشكافي مي كنيم.

4- استفاده از بافت و زمينه؛ يعني به ياد آوريم كه اين مطلب را در كجا ياد گرفتيم مثلاً براي ياد آوردن اسامي همكلاسهاي دوران كودكي بهتر است به مدرسهاي كه مي رفتيم، فكر كنيم.

5- يادآوري؛ يعني آموختههاي خود را مكرّر در ذهنمان خطور كنيم و آن را مطالعه كنيم.

6- نظم؛ يعني طبقه بندي و منظم كردن موضوعات در حافظه يادآوري را آسان مي كند.

7- پس ختام كه از بهترين و معروفترين روش تقويت حافظه است؛ يعني اوّل مطلب را بخوانيم، بعد درباره آن سؤال طرح كنيم. دوباره به قصد پاسخ گويي به سؤال مطلب را بخوانيم بعد راجع به آن فكر كنيم.

بعد مطلب را با صداي بلند براي خود تعريف كنيم و اين مرحله را تكرار كنيم.

پيش خواني، سؤال، خواندن، تفكر، از حفظ گفتن، تكرار اين عمل. اين روش به هر سه اصل اساسي تقويت حافظه مبتني است: سازماندهي مطالب؛ معني يابي مطالب؛ تمرين بازيابي.

8- حفظ آرامش به هنگام يادآوري: هيجانهاي منفي مانند ترس و اضطراب و غم و اندوه مانع دست يابي به مطالب موجود در حافظه مي شود. لذا به ويژه در مواقع امتحان حتماً بايد آرامش را حفظ كرد.

9- با فاصله زماني خواندن، يعني مطالب را بايد به مرور زمان ياد گرفت، مثلاً اگر دانشآموز همه مطالعه را براي بشر امتحان بگذارد معمولاً موفق نخواهد شد.(1)

امام صادق(ع) فرمود: سه چيز فراموشي را از ميان مي برد و فكر را تازه مي كند: تلاوت قرآن، روزه گرفتن و مسواك كردن.(2)

پي نوشتها:

1. غلامرضا گرشاسبي، همراز، ص 304 تا 307.

2. مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ماده حافظه.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.